Kisméretű mélyláda

2005. december 4., módosítva: 2005. december 12.

A Lacettiben nincs erősítő és nem is szándékozom beépíteni, viszont nagyon hiányzott az igazi mélytartomány. Nem láttam elfogadható indokot arra, hogy miért ne lehetne a fejegységről közvetlenül meghajtani egy kis mélyládát, hiszen még a Pioneer is kiemeli ezt a lehetőséget.

A forrás tehát a fejegység. Adott 2 db, egyenként 4 ohmmal terhelhető hangszóró kimenet, amit aktívan lehet vágni (harmadrendű szűrővel) 50, 80 vagy 125 Hz-en. Mivel mindkét csatorna eleve hídkapcsolásban dolgozik a teljes teljesítmény kihasználásához két hangszóró vagy egy duplatekercses (2 × 4 Ω) szükséges. A teljesítmény nem túl nagy, kis optimizmussal legyen mondjuk 2 × 25 W.

A kéthangszórós megoldásban a hatásfok növekedés +6 dB, de kétszer akkora térfogat szükséges. A duplatekercses hangszóró nem igényel nagyobb ládát, viszont a hatásfok növekedés csak +3 dB. A csomagtartó nagyon kicsi, ezért kicsi és kiszerelhető doboz kell, ez a duplatekercses változat felé billenti a mérleg nyelvét. Kis ládát kis hangszóróval lehet építeni, ezzel alacsony alsó határfrekvenciát jó hangnyomással viszont csak reflex dobozban lehet elérni.

Hangszóróválasztás, hangolás

A kiválasztott hangszóró a Monacor (Carpower) CRB-200TCR. 20 centi átmérő, 2 × 4 Ω-os 37 mm-es lengő, szellőztetett pólusvas, gumiperem, krómozott hatású PP membrán, krómozott acélkosár és kemény felfüggesztés jellemzi. T/S paraméterei: Fs = 42 Hz, Qts = 0,5, Vas = 19,5 l, Xmax = 4 mm. 50 W-on 105 dB hangnyomás állítható elő vele reflexdobozban. Mindent összevetve ez a kis hangszóró pontosan ide való.

Monacor (Carpower) CRB-200TCR
Monacor (Carpower) CRB-200TCR

A UniBox szerint 22 literben 40 Hz-re hangolva F3 = 35 Hz, az ábrából az is látszik, hogy 35 Hz felett a membrán 50 W teljesítmény mellett alig lép ki Xmax-ból. Az alap hangnyomáshoz képest a reflex hangolás a mélytartományban további kb. 2 dB a nyereséget eredményez. Ebben a felhasználásban - figyelembe véve, hogy a láda semmiképpen sem lesz 80 Hz fölé engedve - ez a kiemelés a kis erősítőteljesítmény miatt egyenesen kívánatos.

  • Hangnyomás
  • Xmax
  • Szivárgás
  • Reflexcső
  • Hangszóró
10 Hz100 Hz60 dB70 dB80 dB90 dB100 dB110 dB120 dB
Szimulált frekvencia átviteli görbe (UniBox 3.00)

Az tranziens átvitel reflex-tipikus, igazából ezek a túllövések azok, amik miatt jobban szeretem a zárt dobozokat, de viszonylag gyorsan csillapodik. Alternatíva nincs, hiszen csak a reflexdoboz felel meg a célnak.

0 s0.01 s0.02 s0.03 s0.04 s-0.300.30.6
Szimulált tranziens átvitel (UniBox 3.00)

Doboztervezés

A doboznak a lehető legjobban kellett illeszkednie a csomagtartó formájához. Hagyományos döntött hátú láda a helykihasználás szempontjából nem elég, a láda alsó sarkát is le kell csapni hátul a csomagtér tálca miatt.

Elkészítettem a kérdéses oldal életnagyságú sablonját egy kartondobozból. Ezzel még az anyag levágatása előtt "le lehetett próbálni" a formát. A térfogatból visszaszámolva a szélesség pont akkorára adódott, hogy a nagyobbik üléstámlából a láda már semmit sem takar ki.

A doboz megépítése igazából nem nagy dolog, egyedül a döntött rész bonyolultabb egy kicsivel, a többi hagyományos, derékszögű illesztés.

Az anyaglista a következő:

18 mm MDF vagy forgácslap

  • 410 mm × 310 mm - 2 db - oldallap (ezeket kell a sablon formájára kivágni)
  • 175 mm × 304 mm - 1 db - fedlap
  • 374 mm × 304 mm - 1 db - előlap
  • 210 mm × 304 mm - 1 db - talp
  • 335 mm × 304 mm - 1 db - hátlap
  • 70 mm × 304 mm - 1 db - bemélyítés
  • 100 mm × 304 mm - 1 db - bemélyítés

A szimuláció szerint 50 W teljesítmény esetén legalább 65 mm átmérőjű cső kell. Elérhetősége miatt a SAL KAH 303 csövet választottam, ez 25 centire kihúzva pont 40 Hz-re hangolja a ládát. Szükség van még kárpitra, hangszórórácsra, 4 rögzítő fülre, a láda gyors kiszerelhetősége érdekében egy hordfülre és 4 pólusú Speakon csatlakozóra/aljzatra.

Építés

A láda két oldalfalát a 410 × 310-es anyagból kell a sablon alapján kivágni. Általában csak ragasztok, de ebben az esetben csavaroztam is, leginkább azért, mert így a ragasztó megkötése előtt össze lehetett rakni a teljes dobozt (a kárpit úgyis eltakarja).

Az összerakás adja magát, az egyetlen nehézség a hátlap, aminek az élét szögben kell vágni. Ez egy jó asztali körfűrész nélkül esélytelen. Mivel nekem sem volt ilyen, ezért nem lett valami pontos a vágás, de kigletteltem (a kárpit ezt is eltakarja). A dobozt az oldallapjára fektetve a legkönnyebb felépíteni.

A doboz építése és glettelése
A doboz építése és glettelése

Száradás és szintbe csiszolás után ki lehet vágni a hangszóró, a reflexcső és a Speakon aljzat helyét. Figyelni kell arra, hogy a hangszóró mágnese ne legyen útban a reflexcsőnek. A kárpit pl. Palmatex ragasztóval rögzíthető. Utolsó lépés a reflexcső, a Speakon aljzat és a hangszóró beszerelése illetve a hordfül és a hangszórórács felszerelése.

Értékelés

A kis láda tökéletesen teljesítette az előzetes elvárásokat. Komoly basszustömeget zsúfol a kicsi lehallgató térbe, ebben persze rengeteget segít a cabin gain is. Úgy szól, ahogy az ember az autóban egy mélyládától elvárja, rezeg az ülés, súlyos teste van a lábdobnak. A reflex doboz szerencsére nem rontja el nagyon az impulzus átvitelt, a basszus nem folyik szét. Egy nem túl nagy ötajtós/kombi (a lényeg, hogy ne legyen leválasztva a csomagtartó) utasterét egy ilyen láda tekintélyes mennyiségű méllyel képes megtölteni akár közvetlenül a fejegységről meghajtva (amennyiben abban van beépített aluláteresztő szűrő).

A kész mélyláda a csomagtartóban
A kész mélyláda a csomagtartóban