Touran középsugárzó és erősítő beépítés

2012. augusztus 19.

Ott hagytam abba a múltkor, hogy majd kicserélem a dómot és meglátom, mi lesz belőle. Nos ez (még) nem történt meg, két okból: egyrészt meggyőződésem, hogy nem működik a kétutas felállás a Touranban, mert nagyon lent van a mélyközép hangszóró és soha nem lesz normális a színpadkép. Másrészt lőttem egy használt Phase Linear PB Two-t, így megnyílt a lehetőség a 3 utas felállásra.

Erősítő beépítés

Az erősítőt a bal első ülés alatti tárolórekeszbe építettem be, amiben a PB Two pont elfér. Ez azért jó, mert így rövidebb kábelek szükségesek. A rekesz eltávolítása egyszerű, elöl lent kettő, hátul szintén két 20-as torx csavar rögzíti az üléshez. Az első csavarokhoz az ülőlap tologatásával hozzá lehet férni, a hátsók pedig hátulról elérhetőek (az ülés alatti keresztmerevítő lemezhez van csavarozva), az ülést nem kell kiszerelni.

Az erősítő az ülés alatti tárolórekeszben kapott helyet

Az erősítő hátlapjánál lyukakat vágtam a tárolórekeszen a beépített biztosíték, a táp és hangszóró csatlakozóknak (fűrészlap, sniccer, reszelő), majd az erősítőt becsavaroztam a rekeszbe. Szerencsére a PB Two alján sínes rögzítés van, ezért lehetséges alulról is csavarozni. 2-2 lyukat vágtam a sínek vonalában, ebbe beleraktam a csavarokat, alul rákapattam az anyát, majd a csavarfejekre egyszerűen rátoltam az erősítőt. Végül meghúztam a csavarokat és kész is.

A tápkábel behúzásához ki kell szerelni az akkumulátort. Ehhez szükséges egy hosszú crowa szár és vigyázni kell, hogy ne essen be a csavar a motortérbe, különben lehet az autó alá mászni és le-felszerelni az alsó motortér burkolatot.

10-es tápkábelt húztam, egyrészt ez bőven elég, másrészt ez maradt még régről a Lancer erősítő beépítésből, éppen itt volt az ideje, hogy felhasználjam. A tápkábelt az akku mögötti gumiszoknyán lehet áthúzni. Nem különösebben bonyolult, a szoknyán van egy csomó "gumicsöcs", ezek közül kell egy szimpatikusat választani és lecsípni a végét, átdugni rajta a behúzókábelt, majd azzal visszahúzni a tápkábelt és kész is.

Tápot legegyszerűbb közvetlenül az E-Boxról venni, ezen van bőven szabad hely és így a beépítés is korrekt, védett lesz. Ekkora terhelésnél nem szükséges az E-Box betáp kábelét megerősíteni. Az E-Boxtól az erősítőig összesen 3 méter kábelre volt szükség. Az utastérben a burkolatok alatt bontás nélkül el lehet vezetni a kábelt a bal oldali küszöbnél, majd az ülésnél közvetlenül be lehet fordulni vele az erősítőhöz.

12 V levétele az e-box tápelosztójáról 40 A-es VW lemezbiztosítékkal

A vezető oldali biztonsági öv rögzítési pontjánál a szőnyeg alatt találtam egy gyárilag is testpontként szolgáló csavart. Testkábelnek így egy kb. 60 centis kábel elegendő volt.

A hangszórókábelek és a remote szál bekötése után (erre is tettem egy 315 mA-es csavaros lengő biztosítékot) mehet vissza a rekesz az erősítővel együtt az ülés alá. Még két RCA pipa adapterre volt szükség, hogy a tárolórekesz ajtaja zárható maradjon.

Középsugárzó beépítés

A Touran kapható gyárilag háromutas hangszórókkal is, de az enyém nem ilyen, ezért gondoskodni kellett egy pár megfelelő középsugárzóról is. A gyári helyre csak nagyon kis hangszóró fér el (főleg mélységi korlátozás van) és a hangszóró peremének is inverznek kell lennie, különben belever a hangszórórácsba. Hosszas keresgélés után egy Peerless 830985-ös mini hangszórót választottam. Érdekes jószág, 25 mm-es alu csévetest, duplán szellőztetett cséve és 1,65 mm Xmax, elméletileg pont ideális a feladatra, 20 W-ig még Xmax-on belül marad 250 Hz-en váltva és az iránykarakterisztikája is elég jó erre a műszerfalas beépítésre. 10 kHz felett jól láthatóan rezonáns a viselkedése, de jóval előtte úgyis el lesz váltva. A tervezett 250 - 4000 Hz közötti tartományban az adatlap szerint jól használható. Mechnaikai felépítéséből adódóan az érzékenysége elég alacsony, de ebben a felhasználásban bőven elég lesz.

A hangszórórács megbontását a szélvédő felől kell kezdeni egy lapos, vékony műanyag tárggyal. A képen az IKEA Kalas étkészlet műanyag kése látható. :) Ezt kell a képen látható helyen benyomni a rács alá és a rács hátsó felét körbehaladva a hátul található patentből óvatosan kiemelni. Ezután kézzel két oldalról körbe haladva a rácsot felfelé húzva az oldalsó tartópöcköket és az első patenteket is ki kell emelni. Ez utóbbi nem megy könnyen, de a rács alapvetően sérülés nélkül eltávolítható, legalábbis a nyári melegben.

Közép/magassugárzó védőrács kiszedése
Közép/magassugárzó védőrács kiszedése

Ezután már hozzáférhető a közép-magassugárzó egység. Gyárilag a kétutas rendszerben is megvan a középsugárzó kosara, ami egybe van öntve a magassugárzóéval. Költségtakarékos megoldás, de nekem csak megnehezítette a dolgomat. Mielőtt nekiálltam az eltávolításának, a magassugárzót letakartam, hogy a műanyagforgácstól védve legyen.

A középsugárzó kosarát egy fűrészlappal egyszerűen körbe lefűrészeltem illetve ahol nem fértem hozzá ott óvatosan, hogy más ne sérüljön letörtem. Utána 8-as fúróval körbe kifúrtam a Peerlessnek egy 62 mm átmérőjű kivágást, majd a lyukak között átvágtam és sniccerrel amennyire szükséges volt elegyengettem.

Nyílás vágása a középsugárzónak, el kell távolítani a gyári közép kosarát
Nyílás vágása a középsugárzónak, el kell távolítani a gyári közép kosarát

Ezután feljelöltem, majd kettes fúróval négy lyukat fúrtam a hangszóró rögzítéséhez és facsavarral rögzítettem. A hangszóró és a műanyag keret közé dekorgumit raktam a rezonanciák megelőzésre.

A bekötéshez ki kell venni a rádiót, ami most már szabvány 2 DIN-es, ezért nem is okoz gondot. Ezután kell átügyeskedni az RCA-t az erősítőtől. RCA kábelnek egy KáCsa KCB-215-öst használtam. A mélyközép hangszórónak megtartottam a gyári kábelezést, az új vezetékek bekötéséhez beáldoztam a Quadlock-ISO adaptert. Elvágtam a hangszóró vezetékeit, majd a Quadlock felé menő első hangszóró vezetékeket az erősítőből jövő hangszóró vezetékekkel, az ISO felől jövő hangszóró vezetékeket pedig egy sima hangszórókábellel toldottam meg.

A műszerfalra szerelt hangszórók kábeleit a bal oldalon a műszerfal alatt vezettem az oldalt található szerelőablakhoz, ahol a hangváltó van, majd innen továbbmennek felfelé a közép- és magassugárzóhoz. A jobb oldalon hasonló a helyzet, azzal az eltéréssel, hogy a hangváltó itt a lábtérben, a szőnyeg alatt kapott helyet (a szerelődobozban itt kevesebb a hely). Némi kézügyességgel az oldalsó szerelőablakokból gond nélkül át lehet dugni a kábeleket a műszerfal tetején a hangszórókhoz, ehhez külön semmit nem kell lebontani.

A középsugárzó bekötése
A középsugárzó bekötése

Az első hangszórókimenetre a magas, a hátsóra a középsugárzó lett bekötve. A dómon a hangszóróvezetéket közvetlenül a bementére forrasztottam, a VW csatlakozót pedig egyszerűen lehúztam, így a rajta lévő 4,7 uF kondi a "levegőben lóg". Eladáskor a gyári állapotot így viszonylag könnyen vissza lehet állítani.

Hangváltó

A hangváltó sima másodrendű, a közép előtt sorosan 0,22 mH légmagos tekercs 0,8 mm-es rézdrótból, párhuzamosan 4,7 µF bipoláris elko. A magas előtt sorosan 3,3 µF Bennic XPP kondi, párhuzamosan 0,18 mH légmagos tekercs 0,8-as rézdrótból. Impedancia korrekció nincs. Feszosztó sem kell, hiszen a két hangszórót külön végfok hajtja meg, szükség esetén faderrel állítható az arányuk.

Értékelés

A Touran a szerelés szempontjából nagyon hálás alany, belül szinte mindent el lehet benne rejteni / vezetni anélkül, hogy kárpitokat kellene bontani. Tényleg csak a tápkábel behúzás a komolyabb munka, a többi simán megoldható egy kis kézügyességgel. A teljes beszerelés kb. 4 × fél napot vett igénybe a hangváltós kísérletezéssel együtt.

A zenészek végre felköltöztek a műszerfalra és miután az időkorrekció beállításait sikerült megtalálni a színpadkép is nagyon jó lett. Nekem összeségében nagyon tetszik, de tény, hogy hallatszik a nem direkt sugárzás. Ezt a kompromisszumot viszont vállalom, így is elég jó a hang és megtartottam a gyári kinézetet.

A hangváltón minden bizonnyal lehetne még finomítani, egy kis sziszegés bizonyos forrásoknál hallható és a középtartomány is elég hangsúlyos, de nem akkora a probléma, hogy nekiálljak napokig kísérletezni vele.

A hang nagyon részletező, ez persze a kissé túlsúlyos középtartománynak is köszönhető. A háromutas megoldás előnye, hogy a zene abszolút elöl szól. Egyetlen komolyabb probléma most az első ajtók rezgéscsillapításának hiánya, erre még sort kell keríteni, nagyobb hangerőnél zavaróan rezegnek a kárpitok és kint is túl sok hallatszik a zenéből.

Nagyon elégedett vagyok vele, számomra bőven elég a hangerő, amit ez így produkál, de a gyári 20-asokra azért vigyázni kell, a PB Two gond nélkül fel tudja koppantani a csévét. Erre számítottam, de az a hangerő már amúgy is kívül esik a komfort zónámon. Mélyben elég erős olyan 50 Hz-ig, alatta gyengül, de ez elviselhető, kicsit olyan, mint egy szobai rendszer. Biztosan lennének olyan 20 centis hangszórók, amik az ajtóban is mélyebbre mennének, de erre már nem szeretnék többet költeni, ez így is bőven megfelel nekem.