Egy kis szelet

az életemből. Hifi, hangdobozépítés, számítástechnika, csináld magad. Fogyaszd bátran, nem hízlal.

8 liter

Ez történik, 2010. július 19.

8 literes átlagfogyasztásom volt. Hm. Oké, tudom, hogy ez szar, mert mindenki más 6 literrel jár a kétezres benzinesével, de nekem meglepő volt. Van jó oldala is annak, ha az autópályán a nagy forgalom miatt sokat kell 110 környékén haladni. :)

Customizáltam a bringámat, bekrepált az első Shimano marokváltó (nem akadt a racsnija, kézzel kellett fogni, mert a váltórugó visszahúzta 1-be). Raktam rá egy Sram MRX-et, ez egy picivel masszívabbnak tűnik, bár ezek a marokváltók nem nagy számok, de én szeretem, kényelmes használni. Egyébként miután levettem a Shimanot és megtekergettem újra elkezdett működni rendesen, de vissza nem rakom, miután már felraktam és beállítottam a Sramot. :) Legalább van tartalék.

Vízpumpa

Ez történik, 2009. augusztus 21.

Gépjárművemben utolsó óráit rúgja a vízpumpa. Csörömpöl, mint a veszedelem. Volt némi riadalom, mert fülre nem lehetett pontosan behatárolni a zaj forrását (akár vezműtengely csapágy is lehetett volna), de természetesen nem a motorból jön a zaj. Ez persze nem is lehetett kérdés, Mitsubishi motor nem megy tönkre és kész. :)

Hétfőn csere. Ez a második hiba, ami két év alatt előjött (a másik a termosztát volt). Persze kérdés, hogy ez hiba-e, hiszen a vízpumpa tulajdonképpen kopó alkatrész. Majd hétfőn kiderül, hogy volt-e már egyáltalán cserélve ezelőtt.

Hengerfej (szerencsére nem)

Ez történik, 2008. június 29., módosítva: 2008. július 1.

Most nem örülünk. Tegnap kis tütüm elforralt majdnem 1 liter vizet. Hiába töltöm fel a rendszert, 1 km után pirosba szalad a hőfok. A kiegyenlítő tartályban kicsit bugyborékol a víz. :( Minden valószínűség szerint hengerfej, bízok benne, hogy "csak" tömítés. Abban is bízok, hogy a forralás ténye és annak észlelése között eltelt idő alatt más nem károsodott nagyon (a motor továbbra is szépen jár és indul). A szemem előtt mindenféle hatszámjegyű összegek repkednek...

2008. július 1.

Kicsi kocsi újra száguld. :) Minden jó, ha jó a vége. A hengerfej jól van, a termosztát adta meg magát. 9 pisztolyorrú Mátyásba került a javítás a közeli kis maszek szervizben, akiknek ezúton is köszönöm a gyors munkát. A bugyborékolás az utántöltés utáni légtelenítés hiánya miatt volt.

Fogyasszon

Ez történik, 2008. június 3., módosítva: 2008. június 11.

100% Budapest, 70%-ban klímával: 64,7 literből 600 km, azaz 10,8 literes átlagfogyasztás. 1300 kg, 4630 mm, 2000 cm³, 136 LE. Nyár van persze, meg a nép is eltűnt az utakról, de akkor is. A Lacetti soha nem jött ki ennyiből. (!)

2008. június 11.

Újabb tanknyi égett el. Eredmény: 622 km 55 literből, azaz 8,8 literes átlag (autópálya: ~260 km, országút: ~200 km, Budapest: ~220 km). Nem azért lett ennyi, mert 90-nel mentem a pályán. Kétezres tankhorpasztó, az hát... :)

Montecarlo

Ez történik, 2008. március 22., módosítva: 2008. március 25.

Kellett a Galantra valami felni, hogy ne kelljen az amúgy is kissé rozsdás lemezfelniken feszegetni a gumikat. A nyári gumik elég jó állapotúak voltak még, pazarlás lett volna eldobni őket. Így gyári méret kellett, ami 14". Mai szemmel nézve murisan kicsi. Viszont jó a komfortja, a kanyarsebesség meg így is bőven nagyobb, mint szükséges. Plusz a futóművet is kíméli. A méret amúgy sem engedi, de nem is akartam versenyautó dizájnt, inkább az eleganciát próbáltam hangsúlyozni. Így lett belőle Alessio Montecarlo. Klasszikus ötküllős, lágy vonalvezetéssel, kicsit nagyobbnak látszik, mint valójában. Ilyen:

Erre tessék a folytatáshoz

Olajcsere

Ez történik, 2007. december 30.

Megtörtént csütörtökön a vezérműszíj - görgők - olaj - olajszűrő - légszűrő csere a táltoson. Kapott Total quartz 5W-40-et. Amikor elhoztam a szervizből, úgy zörgött a motor (üzemmelegen!), mint egy félmillió km-t futott dízel -20 fokos hidegindításkor...

Járattam finoman, aztán keményebben, csillapodott a zörgés, de nem múlott el teljesen. Aztán másnap vissza kellett mennem Pestre dolgozni, itt már útközben egyre ritkábban hallottam a csörömpölést a motorból, mire felértem teljesen el is múlott. A meglepetés akkor ért, amikor délután hazafelé mentem, mert ekkor sem volt semmilyen márkaidegen zaj és azóta sincs. Se szelephang, se kelepelés, csak az igazi hamisítatlan Mitsubishi motor hang, hidegen és melegen. A finom olaj kimosta a ganét. Gyönyörűen megy, az alapjáratom is kisimult. Még egy gyertya és váltóolaj csere szerintem ráfér, de ezek nem égetően fontosak.

Erre tessék a folytatáshoz

Merry sickmas :(

Ez történik, 2007. december 26.

Már megint elkapott valami. Kezdődött hasmenéssel (ez már elmúlott), aztán jött a köhögés (nagyszerű párosítás), végül a láz is. Most éppen 38,3 fok. Tegnap este vizes törölköző pakolásom is volt. Az összes izmom fáj a láztól. Az idei karácsonyt tényleg pihenéssel töltöttem... :(

Viszont ma Kaposváron míg feleségem a gyógyszereket váltotta ki egy ember megszólított, hogy ismerős neki a Galant, csak én nem. Rövid társalgás után kiderült, hogy egy budapesti orvosé volt, annak idején még ő is vezette. Szerinte a 95.000 km valós lehetett, mert nem mentek vele sokat. Viszont nagyon sok híres külföldi dokit szállítottak vele. Megtisztelő, hogy ilyen nagy múltú autót sikerült vennem. A valós km meg még ennél is nagyobb öröm. :) Azért ettől függetlenül holnap megy nagyszervizre, hogy még sokáig tudjam használni.

Galant hifi

Hifi, autóhifi, 2007. december 17.

Elkezdtem tervezgetni a hangot a Galantba. Első lépésként a mélyszekciót kellene feljavítani, mert sem az első, sem a kalaptartós 16-osok nem mélyhangszórók. Egy csomó EQ kell rá, hogy szóljanak valahogy, ettől viszont a fejegység is és a hangszórók is csak kínlódnak. Ez az oldal adta az ihletet. Valóban van a kalaptartón egy kivágás, csak még lusta voltam lemérni, de a leírás szerint 25-ös hangszóróhoz való. Én első blikkre 20-asnak néztem, igaz a kalaptartós hangszórókat is csak 13-asnak saccoltam - túl nagy a kalaptartó. :) Így azért már van benne fantázia.

Két alternatíva van, az egyik szerint a két 16-ost lehet kicserélni valami mélyhang sugárzására alkalmas hangszóróra, a másik szerint fel lehet használni a 25-ös helyet és ide egy duplatekercses mélyhangszórót beszerelni. A gond ott van, hogy hátulról ezek a hangszórók egy üresen 470 literes, sziszegős dobozba (csomagtartó) zenélnek, ekkora doboz meg már kb. olyan, mint ha nem is lenne. Olyan hangszóró kell tehát, aminek van bőven lineáris kitérése, mert itt aztán nem kicsit fog lengeni. 16-osból ilyen normális áron nincs, ráadásul egy 25-ösnek önmagában nagyobb a sugárzó felülete, mint két 16-osnak, márpedig minél nagyobb a felület, annál kevesebb membránmozgással lehet ugyanakkora hangnyomást előállítani.

Erre tessék a folytatáshoz

Rádió s más

Ez történik, 2007. december 16.

Az erősítő cserével rádióm se lett. Gondolkodtam hogyan pótoljam, szóba került a Galantból kiszedett Clarion, mert van RCA kimenete, de aztán rájöttem, hogy egyszerűbb streamelni. :)

Vettünk műfenyőt. Bár meggyőződéses műfenyő ellenes voltam, de megtörtem:

Erre tessék a folytatáshoz