Egy kis szelet

az életemből. Hifi, hangdobozépítés, számítástechnika, csináld magad. Fogyaszd bátran, nem hízlal.

Creative Aurvana Live!

Hifi, autóhifi, 2014. szeptember 20.

Vettem egy ilyet, mert akartam egy zárt fejhallgatót. Rendes aktív zenehallgatásra nincs módom, a nappali három gyerek mellett erre alkalmatlan, zeneszobám pedig nincs és nem valószínű, hogy valaha is lesz. A Sennheiser CX-300 II nem rossz ugyan, de hosszú távon kényelmetlen és azért egy "agybadugós" mégsem olyan, mint egy rendes fejhallgató. A HD 600 hiába jó, hordozhatatlan és nehéz meghajtani. (Ráadásul igencsak csereérettek már a szivacs alkatrészei amik kaphatóak ugyan, de az áruk is prémium.)

Ez a fejhallgató elég jó árban van, kíváncsi voltam mennyire van alapja az internetes hype-nak. Nos, valóban van neki. Maga a fejhallgató fizikailag viszonylag kicsi, de az én fülemet teljesen körbeöleli. Hosszú távon is nagyon kényelmes, főleg mivel könnyű is. A hangja nagyon kellemes, hosszan hallgatható, részletező, a teljes frekvencia tartományban kellemesen teljesít.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran aktív rendszer beállítása

Hifi, autóhifi, 2014. február 20.

Autóhifi (15), Fejegység (11), Hangszóró (19), Hangváltó (6), Mérés (7), Gyakorlat (14), Touran (2007) (6)

Fülre egy ennyire bonyolult rendszert (3 út + mélyláda) beállítani elég körülményes. Mondhatnám akár azt is, hogy lehetetlen. Bár sikerült egészen jónak tűnő kombinációkat is találni, egy idő után meguntam a folyamatos állítgatást és tudományos módba váltottam. Utólag már azt mondom, máshogy nem is érdemes nekiállni.

Erre tessék a folytatáshoz

Mozi hang - miért rossz?

Hifi, autóhifi, 2013. október 16.

Mérés (7)

Egy igen jó írás arról, hogy miért szól sokkal rosszabbul moziban ugyanaz a film, mint itthon. Autóhifire vonatkoztatva is tanulságos: a rengeteg visszaverődés miatt a mérés csak rendkívül korlátozottan és fenntartásokkal használható. A saját tapasztalatom is az, hogy EQ-val soha nem szabad korrigálni az akusztikai környezet hibáit (kivéve mélytartomány). Furcsa, hogy ez egy bevett gyakorlat a mozik behangolásakor.

Clarion CZ703E

Hifi, autóhifi, 2013. október 5. 21:35

Délután beépítettem a Clarion CZ703E-t a Touranba. Bár sehol sincs leírva, de bejött a várakozásom: két- és háromutas módban a beépített végfokaival is meg lehet hajtani egy-egy pár magas- és középsugárzót (majd ha az is lesz), nem kötelező még plusz egy négycsatornás erősítő.

A változás szavakkal nem írható le. Ezzel a parametrikus EQ-val végre tényleg meg lehet szelidíteni a mélyládát. Az aktív hangváltó a legjobb dolog a világon, a csatornánkénti DTA pedig ismét frenetikus. Őrület, őrület, csak a hideg hajtott be az autóból.

Ha a Pioneer rádió gombjai nem működnek

Hifi, autóhifi, 2013. október 5.

Autóhifi (15), Fejegység (11)

Esetleg másnak is hasznos lehet, ahogy keresgéltem az interneten nem egyedi eset sajnos... A Pioneer DEH-P5800MP egyszer csak azt csinálta, hogy a hangerőszabályzó kivételével egyetlen gomb sem működött többé az előlapon és a távirányítón sem. Ami gyanús lett, hogy előtte az Audio gomb elég érzékennyé vált, alig kellett hozzáérni (no igen, elég sokat nyomkodtam). Szétszedtem az előlapot és bizony beigazolódott a sejtés: a gomb zárt állapotban megragadt, ami blokkolta a többi gombot. Ezt egy egyszerű multiméterrel ki lehetett mérni. A gomb érzésre nem működött furcsábban, mint előtte, ugyanúgy kattant, mint a többi.

Az SMD nyomógomb cseréje lenne a korrekt megoldás, de "ideiglenesen" egyszerűen csak likvidáltam a kapcsolót (letrancsíroztam egy kis csavarhúzóval az alaplapon felüli részét, megszüntetve ezzel a rövidzárat). Ahogy várható volt, újra működik minden az Audio gomb kivételével. Szerencsére Audio gomb van a távirányítón is, úgyhogy ez nem a világvége.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran "klasszikus autóhifi"

Hifi, autóhifi, 2013. május 26., módosítva: 2013. október 4.

Autóhifi (15), Erősítő (4), Fejegység (11), Hangszóró (19), Gyakorlat (14), Touran (2007) (6)

Az ösztönöket nem lehet csak úgy elnyomni. A VW rádióra kötött AUX adapter nekem azért mégis csak kevés. A szolgáltatásokkal ugyan nincs probléma, de a hanggal összeségében nem voltam elégedett. Vágytam egy olyan rendszerre, ami eredetileg volt a Lancerben: egy "klasszikus" autóhifire. Fejegység, 4 csatornás erősítő, komponens szett, mélyláda. Kevés pénzből.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran reboot

Hifi, autóhifi, 2013. február 10., módosítva: 2013. március 4.

A jó kis autóm és vele az autóhifim vagy valahol egy másik kontinensen rója az utakat, vagy darabokban van valahol. Ellopták. Erről többet nagyon ne beszéljük, komoly érvágás még úgy is, hogy volt Cascom nem beszélve a mentális oldaláról (ritka szar érzés). Szerettem volna más autót ha már így alakult (nem azért, mert bajom volt a Tourannal, csak kíváncsiságból), de nincs más, a jelenlegi helyzetben kizárólag a Touran felel meg nekünk. Hogy a jövőben ez ne ismétlődjön meg, az utódjában a hifi árát egy Pajzs riasztóra költöttem.

Ebben egy VW RNS-300 van beépített gyári ős Nokia kompatibilis kihangosítóval. Valamikor jó dolog volt ez (mp3 CD), de még 3D térképes GPS-en is eltévedek, mit várhatnék akkor az RNS-300 karakteres navijától (különben is csak Németország CD van hozzá, egy KK-EU lemez pedig 150 euro, ami egy elég rossz vicc). Mióta a telefonomra felraktam a Cyanogenmod 7.2-t és nem akarom napjában többször földhözvágni és ráugrani, úgy gondoltam előléptetem autós "multimédia központtá". :)

Erre tessék a folytatáshoz

Mit tud az N lite wifi 2,4 GHz-en?

HW/SW, 2012. december 19.

Hardver (6), Hálózat (4)

Ha minden klappol, legalább 100 mbit/s-t:

Hogy hol a teteje, azt nem tudom, mert a vezetékes LAN csak 100 mbit-es. Ezt egy Atheros AR9285 és egy Linksys E900 között sikerült összehozni. Az E900 új szerzemény, mint a képen látható néha elég nagy file-okat kell wifin másolni, az eddigi max. 3 MB/s másolási sebesség kezdett már erősen szorítani. A régi jó WRT-54GS-t váltotta az E900, amire persze azonnal ment a 104-es Shibby Tomato firmware.

SSD

Ez történik, 2012. november 24.

Hardver (6), Szoftver (15)

Vettem egy 128 gigás Samsung 830-as SSD-t a notebookba. Röviden: ha gondolkodtál valaha SSD-ben, ne gondolkodj tovább, vegyél. A változást nem hiszed el, amíg magad nem tapasztalod. Minden instant. Kattintasz, indul. Bekapcsolod a gépet és a Windows 7 15 másodperc múlva dobja a bejelentkező ablakot. Beírod a jelszót, 10 másodperc múlva minden betöltve, nincs percekig darálás. Elképesztő. Ilyen bootot utoljára még a megboldogult 900 MHz-re húzott Duronra rakott Windows 98-nál láttam. A LAMP szerver, ami virtuális gépként fut, most ilyen 6 másodperc alatt indul el az eddigi 30 helyett. Nem lehet elolvasni a boot üzeneteket, olyan gyorsan elszalad a képernyő. :) És ez a notebook még csak SATA2-es, a 830-as nem is tudja magát kifutni rendesen. A 750 gigás Samsung HDD-t egy SATA baybe szereltem, ami az optikai meghajtó helyére épül be. A 128 giga azért kicsit karcsú lenne önmagában.

Ajándékba adtak az SSD-hez egy Windows 8 Pro upgrade-et is. Ha már adták, felraktam a HTPC-re. Vegyesek az érzéseim ezzel a Windows 8-cal. Egyrészt vannak benne tök jó dolgok, például hogy tényleg baromi gyorsan indul. A HTPC-ben egy hagyományos 320 gigás 7200 RPM-es Samsung HDD van, de a BIOS POST után nagyjából 10 másodperc után a start képernyőn van. Impresszív és valóban gyorsabbnak tűnik, mint a Windows 7. A bővített task manager eszméletlen jó. Ritkán kell, de olyankor nagyon hasznos, ha ilyen sok mindent lát az ember. A start menü hiányával lehet együttélni, a start screen is megszokható, bár az, hogy az összes start menü ikont odahányja a README.TXT-kkel együtt, az nagyon gáz és az is gáz, hogy szinte semmit nem lehet a start screenen állítani, a gyári színek ocsmányak és azt sem szeretem, hogy az Aerot ilyen ronda 2D-re butították. Nekem tetszett a Windows 7 eye-candy. És valahogy az egész, a telepítéstől kezdve valahogy nem adja az "ezt tényleg végig átgondolták és jól összerakták" érzést. Nagyon furán nem él együtt a Metro és a desktop. Van rajta mit gyúrni, de ha jól csinálják, a Windows 9 lehet majd az új Windows 7. Most ez csak egy Vista lett.