Innen indulunk
Gyakorlatilag az autó úgy érkezett vissza, ahogy 8 évvel korábban átadtam:
- Blaupunkt rádió a Lacettiből;
- Gyári 5 W-os 10 centis szélessávú hangszórók a műszerfalban;
- Valami Philips komponens szett magassugárzója a műszerfalon;
- Ugyanezen komponens szett hangváltója a 10 centis és a magassugárzó között;
- Philips nagyoválok hátul.
A rádió vacak és ocsmány, a bal oldali nagyoválnak már csak a közép-magas szekciója szólt, a gyári 10 centis egyetlen erénye pedig, hogy nem ment még tönkre. Egyedül a Philips dóm és a hangváltó maradhatott.
Hangszóró és rádió csere - 2012. augusztus
Kell egy pár új nagyovál. Mélyládának nincs hely, mert a csomagtartó néha kell az ikerbabakocsinak. Egy használt Pioneer TS-A6966-os került bele, aminek lekötöttem a közép-magas szekcióját.
Azt hittem, a 10 centis szélessávúakat és koaxokat manapság már az ember után dobják, de mennyire nem így van! Szerencsére rábukkantam a Dynavox DY-103-asra, amit tényleg szinte ingyen adnak. Semmi színes csillogó giccsparádé, csak egy egyszerű, impregnált fekete membrán. 4 ohmos mélyközép, pont amire szükségem van.
A rádió szintén használt, egy hibátlan műszaki és jó esztétikai állapotú használt Pioneer DEH-P5500MP-t sikerült beszerezni. Hogy legyen külső bemenete kapott egy utángyártott IP-Bus AUX adaptert.
Az áráért kaptam volna ugyan márkás alapgépeket is (akár USB-vel), de azoknak az audio képességei nem megfelelőek nekem. A Pioneer HPF/LPF-je ami a saját végfokával is használható illetve a sokszínű EQ (két hangszín + 3 sávos, mind paraméterezhető) jól jön egy ilyen szedett-vedett rendszerben.
A Lancer kellemes akusztikájának köszönhetően (jól csillapított, káros visszaverődésektől mentes beltér, erős cabin gain) a rendszer nagyon kellemesen szólt, nagyjából mint a régi erősítős-nagyhifis beépítés.
Magassugárzó csere - 2014. március
Maradt is volna minden így, ha a bal oldali magassugárzó el nem fárad. A fene tudja mi történt vele, de alig szólt már a végén. Mivel kalandos kedvű vagyok, gondoltam kipróbálok egy Pioneer PRS design utánzat magassugárzót egyenesen a népi Kínából.
A design rendben van, mondjuk úgy könnyű, ha lopják máshonnan. Érdekes a membránkompozíció, elvileg textil szövet, de abból leginkább csak annyit raktak bele, ami megtartja az impregnálást. Cipőszagú dobozban érkezett rajta olyan feliratokkal, mint 80 - 22.000 Hz átvitel -20 dB-n belül, ami a hátoldalon már 35 - 20.000 Hz. Inkább csináltam egy közeltéri mérést (beépítetlen állapotban) 1/24 oktáv átlagolással:
Wow. Mondjuk a 35 Hz nincs meg -20 dB-vel. :) A Q jó nagynak tűnik, bőven 1 felett. Az átviteli görbe viszont egész szép. A baj csak az vele, hogy az a két nem túl nagy csúcs 5,5 illetve 8,5 kHz-en sokkal zavaróbb, mint a diagramon. A vízesésdiagramon ezek valószínűleg hosszasan csengenek le.
Ettől függetlenül beépítettem őket és némi hangváltó módosításokkal valamennyire elviselhetővé tettem, de a régi Philips dóm jobb volt. Alig pár hónap elteltével viszont a hangszórók egyszerűen elkezdtek szétesni: leesett a fekete fényes "rács", a bal oldalon pedig féloldalt elengedte a szürke keretre nyomott ragasztó a magassugárzót.
Kínából rendelt noname termék ezzel kipipálva, ilyet sem kérek többet.
Végállomás - 2015. december 21.
A jobb oldali nagyovál megadta magát, szakadt lett a tekercse, ezért kicseréltem egy pár szuperolcsó Akai CSP-693C-re (az egykoron legendás márkanév mögött ma kínai gagyi lapul). A közép-magas szekció kikötésével itt már nem foglalkoztam. Kis időt szántam az EQ-ra, így beállítva egész jó lett. Mivel az autóval már nincsenek további terveim ezért ez egyben a végállapot is. A kínai dómok ugyan nem szépek, de működnek és nem szólnak nagyon rosszul - ennyi ide elég is.