Lancer erősítő beépítés

2004. augusztus 26.

Már fél éve szerettem volna az autóba egy erősítőt, mikor egyszer belebotlottam a modellváltás miatt erősen akciós Phase Linear PB Fourba. Hatalmas darab, a külső mérete 29 × 37 × 8 cm. Teljesítménye 4 × 65 W / 4 Ω, 4 × 100 W / 2 Ω illetve két-két csatorna hidalásával legfeljebb 2 × 200 W / 4 Ω DIN 45342 szerint, 14,4 V tápfeszültség mellett. 50 - 500 Hz közt szabályozható másodrendű szűrői illetve 45 Hz-en 0 - 12 dB közt állítható bass boost van még rajta.

Beépítés

Kicsit tartottam a beépítéstől, hiszen semmi tapasztalatom sem volt (fejegység és hangszóró csere az nagyon kevés ide). Szerencsére találtam egy nagyon jó oldalt angolul, ami érthetően leírja a tudnivalókat. Mindenképpen ajánlott átolvasni sajátkezű autóhifi beépítés előtt.

A szereléshez egy kittet használtam, amiben 40 A-es biztosíték + ház, 5 méter 10 mm²-es tápkábel, 1 méter szintén 10 mm²-es testkábel, 5 méteres RCA csatlakozó remote szállal, saruk és némi 1,5 mm²-es hangszóró vezeték volt. Ehhez vettem még egy 5 méteres RCA-t és lengő biztosítékot aljzattal a remote szálra.

Tippek

Eredetileg itt egy komplett, fényképekkel bőven ellátott leírás lett volna, de ez most elmarad. Sok értelme nem is lenne, mert minden autó más. Néhány tippet és jótanácsot azért adnék.

Fejben gondold végig a beépítést. Mérd fel a lehetőségeket, tájékozódj, hogy hol lehet átvinni a tűzfalon a tápkábelt. Keress helyet a biztosítéknak (minél közelebb legyen az akkumulátorhoz) és tervezd meg az erősítő helyét. Nézz szét az autóban, hogy honnan tudsz testet venni majd az erősítőnek.

A PB Four annyira nagy, hogy egyetlen előre eltervezett helyre sem fért el, ezért végül kénytelen voltam a hátsó üléstámlára szerelni. Ebben az esetben figyelni kell arra, hogy a kábelek ne legyenek kicentizve, különben az üléstámlát nem lehet lehajtani. A plusz kábeleket a pótkerék mögötti üregbe szórtam be.

Csak a nagyobbik hátsó ülésrész támláján fért el

A tápkábel átvezetésére általában található gyárilag kialakított hely a tűzfalon, hiszen eleve jönnek kábelek az utastérbe. Egy 10 - 20 mm²-es tápkábel még álalában könnyedén átfér a meglévő kábelköteg mellett. Az öreg Lanceren is volt egy nagyméretű nyílás gumidugóval lezárva a jobb első ülés előtt a tűzfalon. Ehhez vékony kézzel mindkét oldalról bontás nélkül hozzá lehetett férni. Ezen már ment át egy kisebb kábelköteg ami valószínűleg az utólagos riasztóé.

A tápkábel átvezetése a tűzfalon
A tápkábel átvezetése a tűzfalon

Ez most nem jótanács, hanem kötelezően betartandó szabály lesz. Megfelelő méretű biztosítékot és tápkábelt kell használni. A biztosíték nem az erősítőt, hanem a kábelt és az autót védi. A kábel akkumulátorhoz közeli végére akkora biztosítékot kell szerelni, ami az adott kábelkeresztmetszethez és hosszhoz megfelelő. Az autóvillamosság úgy van kitalálva, hogy a teljes kaszni testre van kötve, így elegendő pusztán a tápkábeleket vinni az akkutól, testet "bárhonnan" lehet venni. Ha egy tápkábel összeér a karosszériával zárlat keletkezik. Az a rengeteg biztosíték pont azért van az autóban, hogy ilyen esetekben ne alakulhasson ki tartós rövidzárlat.

Az autó akkumulátora több száz ampert (ekkora árammal hegeszteni lehet) képes leadni elég hosszú ideig (indítózáskor szükség van rá). Ez tökéletesen elég arra, hogy egy véletlen zárlat esetén a termelődő hőtől a vezeték szigetelése, majd ettől az autó kigyulladjon - főleg egy olyan vastag kábel esetén, mint az erősítőé. Az akku testvezetékét a beépítés előtt kötelező eltávolítani, így elkerülhető a véletlen zárlat. Áram alá helyezés előtt ellenőrizni kell a rendszert. Multiméterrel ellenállás mérés állásban az tápkábel és a test közt szakadást (méréshatáron kívüli értéket) kell mutasson a műszer.

A tápkábelt úgy kell behúzni, hogy semmilyen körülmények közt ne sérülhessen a szigetelése. Kötelező gumiátvezetőt használni a tűzfalon, különben idővel a rázkódástól elnyíródna a szigetelés és zárlat keletkezne. Érdemes a tápkábelt gégecsőbe is rakni (függetlenül attól, hogy én nem raktam).

A szükséges tápkábel keresztmetszetet tartalmazni szokta az erősítőhöz adott használati utasítás (a PF Four esetében legalább 8 mm²-es kábelt írt). A nagyobb keresztmetszet nem árt (bár nem is használ túl sokat és szerelni is sokkal nehezebb).

A remote szálra is kell biztosítékot rakni a fejegységben a szálat kapcsoló áramkör védelme érdekében. A fejegység dokumentációja általában tartalmazza, hogy mekkora árammal terhelhető a vezérlőszál. Az általam használt Pioneer pl. max. 300 mA áramot visel el, ezért a legközelebbi értéket, 315 mA-t tettem ide egy lengő csavaros biztosíték foglalattal. Ha mégsem említi a használati a terhelhetőséget, 0,5 A-es gyors kiolvadású üvegbiztosítékot kell használni.

Fel kell mérni, merre fut a gyári kábelezés. A kárpitot felszedve/felhajtva látható, merre megy a gyári kábelkorbács. Szerencsés esetben az egyik oldalon semmi, vagy alig néhány kábel megy csak. Itt érdemes vinni az RCA-(ka)t és tőle minél messzebb a tápkábelt. A tápkábel nem, az RCA viszont annál inkább érzékeny a többi vezeték (különösen a nagyobb áramot vivők) által szórt zavarjelre. Az RCA-nak és a tápkábelnek egymást keresztezni sem, egymás mellett futni pedig végképp nem szabad. A Lancerben az RCA-kat a kardánalagútnál, a tápkábelt pedig a jobb oldalon vezettem hátra az erősítőhöz.

A testkábelnek masszív, az erősítőhöz közeli testpontot kell keresni. A nem le festett, nagy átmérőjű csavarok, mint pl. a biztonsági övet rögzítő csavar vagy az én esetemben a hátsó osztott üléstámlákat középen rögzítő csavar ilyen.

A kábelek végleges rögzítése/bandázsolása és a megbontott kárpitok visszaépítése előtt meg kell vizsgálni hallatszik-e a hangszórókból generátorzaj (magasfrekvenciás "visítás", ami a fordulatszámmal együtt változik). Ha van, az RCA-t másfelé kell elvezetni.

Van még persze egy csomó apróság, amire oda kell figyelni, de a fontosabb dolgok ezek. A legfontosabb persze hogy ha egyáltalán fogalmad sincs mit csinálsz, akkor inkább keress egy beszerelő műhelyt.

Értékelés

A végére marad a nagy kérdés: megéri-e a külső erősítő? Abszolút igen. Nem csak a hangerő, hanem legalább annyira a minőség miatt. A zaj jelentősen kisebb lett. A közép és magastartományban a torzítás jóval alacsonyabb. A basszus sokkal feszesebb, kontrolláltabb, mint a fejegység saját erősítőjével.

Beszerelve, készre kábelezve

Akkora minőségi ugrás azért nincs, mint a fejegység csere után, de a különbség egyértelműen hallható. A külső erősítő önmagában persze nem csodaszer, egy alapkoncepciójában rossz rendszer maximum csak hangosabb lesz tőle.