Touran rádió csere

2012. május 10., módosítva: 2012. május 18.

A Galant elment a múltkor, a helyére pedig egy praktikus dízel egyterű érkezett... Nincs mit tenni, kell a hely a gyerekeknek. Nézzük inkább a dolog jó oldalát: egyterűbe lehet csak igazán zenét építeni. :)

A gyári rendszer

Mindent összevetve nem szól nagyon rosszul, laikusok igényeit kielégítheti. "Fejétől bűzlik a hal" - tartja a mondás, és milyen igaz. A gyári rendszer számos ponton vérzik. Első problémája az RCD300, ami hangos, nagy, jól olvasható kijelzője van, szépen integrálódik a műszerfalba és ügyesen kezeli a CAN bus jeleit, de ezzel el is mondtam minden pozitívat róla.

Csináltam egy gyors 1/6 oktáv átlagolású mérést:

100 Hz1 kHz10 kHz-40 dB-30 dB-20 dB-10 dB0 dB10 dB20 dB
VW Touran 2006 alap "8 hangszórós" hangrendszer RCD300 rádióval

Ez alapján nem feltétlenül kellene neki nagyon rosszul szólni, de mégis. Hiába tűnik úgy, hogy nagyjából minden hang megvan, ez egy kakofónia eredménye. Keresztezési frekvencia igazából "nincs". Annyira szélessávú az alsó 20 centis, hogy a teljes sávban (próbál) sugározni. Talán valahol 3,5 kHz környékén fogy el mindkét hangszóró tudománya a hallgatási pozícióban, de ez is csak egy erős érzés. Ilyen távolságban persze nem is nagyon lehetne tudatos keresztezési frekvenciát kialakítani.

A gyári rendszer egyik súlyos problémája a hangszórók elhelyezése. Elöl 20 centis mélyközép, eddig jó. A gond az, hogy lent van az ajtóban lábnál és a bal oldalit gyakorlatilag oldalról, 85 fokban tengelyirányon kívül kell hallgatni, ráadásul egy kicsit a kárpit bele is takar. Hogy konzekvensek legyenek, a magassugárzót a műszerfal tetejére építették, hogy az is hasonlóan kretén szögben sugározhasson. A mérésen látható csúnya középfrekvenciás rezonanciáknak biztosan van ehhez is közük (tengelyirányon kívül a membrán betörések sokkal hallhatóbbá válnak).

Fejegység csere

Mivel az autóban egyértelműen a rádió a leggyengébb láncszem és a szolgáltatásainak hiánya miatt semmiképpen sem felel meg hosszabb távon, világos, hogy első lépésben ennek kell mennie. A Touranba alapvetően bármilyen 1 és 2 DIN-es rádió "gond nélkül" beépíthető, de láttam a műhelyben hogyan megy a dolog, bátorság és szerencse is kell hozzá, ha valaki otthon akarja csinálni. Én sem szórakoztam vele, főleg hogy ahol vettem ingyen beszerelték.

Többször körbe jártam a kérdést, több hónapig válogattam és végül a Kenwood DPX504U lett a befutó. Van benne időkorrekció, 5 sávos EQ, front USB, AUX, meg a szokásos dolgok. Játszik CD-t, MP3-at, WMA-t és AAC-t. Két olyan hiányossága van, amit jó lett volna, ha támogat: valamilyen veszteségmentesen tömörített formátum, akár WAV lejátszása USB-ről és Bluetooth. Utóbbi pótolható egy 30 ezer (khm.) forintos kiegészítővel, ennyit nekem nem ér, ha annyira fontos az autóból telefonálni akkor majd használom a Defy kihangosítóját és üvöltözök.

Kenwood DPX504U VW színsémával

A hangminőségen a rádióval azért sokat lehetett javítani, leginkább a mélytartományt lehetett előcsalogatni. Komoly csodát a gyári hangszórókkal azért nem lehet tenni, sajnos a Kenwoodba épített EQ elég korlátozottan használható.

A mai divatnak megfelelően 1000 színből lehet választani, külön állítható a gombsor, a hangerőgomb és a kijelző színe. Sajnos a kijelző fényereje nagyon gyenge, nappali fénynél (köszönhetően részben a tükröződő előlapnak is) kizárólag fehérre állítva olvasható és még akkor sem túl jól. Ez egy hideg fehér árnyalat, nem üt el zavaróan a többi fénytől.

Hogyan tovább?

Egyértelmű, hogy most már a gyári hangszórók a gyenge láncszemek. Első lépésben azt hiszem megpróbálok beépíteni a gyári helyre egy nagyobb dómot, amit igyekszem amennyire lehet a vezetőülés felé fordítani. Ezzel egyidőben készítek egy rendes keresztváltót, amit csatornánként a rádió első-hátsó kimeneteire kötök (bi-amping), így mind a négy hangszórót egyenként lehet időkorrekciózni.