Pimp my műhelyrádió

2021. június 27.

Miután elkészült a Gract "végleges" változata, hirtelen nagyon kevés lett a hely a műhelyasztalon. A helyzetet tovább fokozta, hogy maradék alkatrészekből összeraktam egy PC-t is mérésekre, egyebekre, szóval tarthatatlanná váltak az állapotok. Ezért készült egy nagyobb asztal, mely a korábbinál 20 centivel mélyebb, (80 cm, ez a maximum, ami elfér). Hogy további helyet nyerjek, az asztal végére készítettem egy polcot, amire felkerül a monitor, két szélére a Gract szatelitjei, alá pedig a "mélyláda", illetve néhány kisebb-nagyobb holmi. A PC-t egy falipolcra tettem, így már kezdett viszonylag értelmesen kinézni a terület.

Viszont a táppal és rádióval kellett kezdeni valamit. Különösebb terveim nem voltak eredetileg, de nem akartam a tápot ismét az asztal aljára csavarozni. Mégis csak hálózati feszültség van ott, nem egészséges az ilyesmi. A rádiót mindenképpen máshova akartam tenni, mert az asztallap alá szerelve nem szellőzik túl jól, a kijelzője sem látszik megfelelően (kicsi a betekintési szöge) és a távirányító sem lát rá rendesen. A korábbi autóból kiszerelt erősítőt is szerettem volna valamire használni, így bontakozott ki szépen lassan az ötlet, hogy építsek egy kis "hifi tornyot", valami olyat, ami befér az asztali polc alá a mélyláda mellé. Így letisztulna a korábbi megoldás kaotikus kábelezése és az egész rendszer mozgathatóvá válna.

Tervezés

A két fő komponens egy Pioneer DEH-P5500MP fejegység és egy Pioneer GM-D1004-es 4 csatornás D osztályú mini erősítő. Ezekhez kell keresni egy megfelelő tápot és dobozt, amiben elférnek.

Akkora dobozt persze nem találtam, amibe minden beleférne, de olyat igen, amibe külön-külön elfér az autórádió és az erősítő: ez a Z17-es műszerdoboz. Belefér egy szabvány 1 DIN-es autórádió és a hátlapja is elég magas egy 8 centis ventilátornak. A hűtést mindenképpen aktívra terveztem, nem szeretném megsütni az alkatrészeket. A két dobozt szépen egymásra lehet rakni, így olyan lesz, mintha egy kis hifitorony lenne. Oké, nem tenném be a nappali közepére, de egy műhelybe telitalálat a design. :)

Autórádió

Az fejegység az előlapra központosan lett beépítve, a hátlapra pedig kivezettem az összes olyan csatlakozást, amit valaha használni fogok.

A bedobozolt autórádió
A bedobozolt autórádió

Azért az látszik, hogy elég zsúfolt a hátlap, sajnos sok helyet foglal a 8 centis ventilátor (ami egy Noiseblocker BlackSilent X-2). Mindenesetre van vonal be/kimenet, hangszóró kimenetek egy 2.1-es rendszer közvetlen meghajtására, antenna csatlakozó és egy speciális tápcsatlakozó a 14 V-os táphoz. Nézzünk bele!

A bedobozolt autórádió belseje
A bedobozolt autórádió belseje

A kábelezés kissé kusza, mivel a hátlapi csatlakozók szabvány autós megoldásokban végződnek, ezért a rádió mellett még el kell férnie az ISO csatlakozóknak, a Pioneer ISO átalakítónak, az AUX adapter kábelének és a 6 db RCA csatlakozónak is. Passzentos a helyzet, de azért megoldható.

A későbbi problémák elkerülése érdekében a kapcsolt 14 V-os szálat reléztem egy Omron G2RL-1-essel. Bár jelenleg nem indokolja semmi, de így legalább a jövőben sem kell gondolkodni azon, hogy elbírja-e a rendszervezérlés szál a rákötött fogyasztókat. A ventilátor szabályzását egy 8 V-os tápfeszültségét szolgálató 7808-as IC-re bíztam (melyet már a relézett kapcsolószál hajt meg). Ezt később kiegészítettem két párhuzamosan kapcsolt 83 Ω-os ellenállással, mely egy kapcsolóval iktatható be és a ventilátor feszültségét kb. 6 V-ra csökkenti. Az alacsonyabb állást akkor lehet használni, ha magára a fejegységre nincsenek hangszórók kötve (a végfoka nem termel számottevő hőt).

A tápcsatlakozón agyaltam a legtöbbet, mert olyan kellett, ami viszonylag nagy áramot átvisz, pipa alakú és legalább 4 pólusú. Végül a Hirschmann G4W1F csatlakozóját és G4A5M aljzatát választottam, ami 6 A-ig biztosan megfelel (van egy kis zavar, mert a csatlakozóra 6, az aljzatra 10 A-t specifikál a gyártó). A vezeték 1 méter 4 eres Helukabel SiHF, ami baromi drága, de nagyon jó vele dolgozni és tökéletesen illeszkedik a csatlakozóhoz.

Az egyenáramú tápcsatlakozó
Az egyenáramú tápcsatlakozó

A 4 pólusra azért volt szükség, mert a tápegységtől át kell hozni a 14 V-os tápfeszültséget és annak testjét, a hálózati védőföldet, valamint vissza kell vezetni a kapcsolt feszültséget a rádiótól az erősítő és a tápegység hűtésének vezérléséhez. A védőföldre nem az érintésvédelem miatt van szükség (azt a táp "elintézi"), hanem azért, mert a rádió burkolatára kötve elkerülhető az eltérő földpotenciál miatti brumm.

Erősítő/tápegység

A toronyjelleg miatt ugyanilyen dobozba került a tápegység és az erősítő is. Az előlapon csak egy kis kapcsoló árválkodik, a hátlapra viszont ez esetben is elég sok csatlakozó került.

A bedobozolt erősítő/tápegység
A bedobozolt erősítő/tápegység

Az előlapi kapcsoló azért került a dobozra, hogy szükség esetén a fejegység nélkül is lehessen használni az erősítőt. Kikapcsolt állapotban az erősítőt és a hátlapra szerelt ventilátort a fejegység vezérlőszála aktiválja, bekapcsolt állapotban az erősítő rádió nélkül is üzemel. A hátlapon találhatóak még a vonalbemenetek, a hangszóró kimenetek és tápcsatlakozások, valamint a hozzájuk tartozó biztosítékok. Nézzünk ebbe is bele!

Az erősítő/tápegység belseje
Az erősítő/tápegység belseje

A tápegység egy Mean Well LRS-150-12, ami egy szabályozható feszültségű 12,5 A-es tápegység. A kimeneti feszültsége maximum állásban 14,2 V, ami tökéletes az autóhifi komponensek meghajtására. A teljesítménye ebben a felhasználásban maximálisan elegendő, de az erősítő teljes teljesítménye nem vehető ki vele. Mindenesetre ennél nagyobb táp az LRS sorozatból amúgy sem fért volna el. Az ára elég kedvező egyébként és hozza a Mean Well-től elvárt korrekt felépítést, pl. van normális zavarszűrése.

A tápegység a doboz hátsó felében, míg az erősítő az első részben kapott helyet. Ez a kis Pioneer egyébként meglepően jó konstrukció, egy közepes szobai hifi erősítő szintjét tudja és még erő is van benne. Nézzük meg közelebbről is.

Az erősítő/tápegység belseje részletesebben
Az erősítő/tápegység belseje részletesebben

Szerencsére az erősítő gyári kábelkötegébe már korábban belevágtam, ezért itt bátran kaszaboltam tovább, így a kábelezés is sokkal jobban sikerült. :) A bemenetek a doboz jobb oldalán futnak, minél távolabb a nagyfeszültségű komponensektől. A hálózati táp a lehető legrövidebb vezetékkel lett bekötve egy biztosítékon keresztül. A 14V-os táp szintén a bal oldalon fut és biztosítékon keresztül kapcsolódik a hátlapi csatlakozóhoz. A tápegység csavaros-szorítós csatlakozó sora nagyban megkönnyítette a tiszta és gyors kábelezést (bár 2-2 csatlakozás van a kimeneti feszültségnek, maga a tápegység egy áramkörös).

Az előlapi rendszervezérlés kapcsolója után a ventilátor számára a 8 V-os tápfeszültséget itt is egy 7808-as stabilizátor IC állítja elő, mely ezúttal a hátlapra lett csavarozva egy hűtésre szolgáló lemezzel (bár a terhelés annyira alacsony, hogy igazából külön hűtés nélkül is működne). A hangszórócsatlakozók közvetlenül az erősítő kimeneteire vannak kötve.

Értékelés

A célt elértem, lett egy mozgatható, tiszta kábelezésű rendszerem, ami ha kell - megfelelő hangszórókkal - akár meglepően nagy hangra is képes. Jópofa holmi, kicsit tartottam attól, hogy csúszkálni fognak a dobozok egymáson (a talpa csak sima műanyag), de elég nehezek ahhoz, hogy stabilan álljanak a helyükön.

A rádió és az erősítő/tápegység egymásra állítva

A rendszer viszont bőven túlnőtte az eredeti kereteit és célkitűzéseit, ha nulláról kellene összerakni akkor azért már el lehetne gondolkodni azon, hogy megéri-e. De ez egy hobbi, úgyhogy nem foglalkozunk ilyesmivel. :)

Az új műhelyrendszer

Ha pedig ez az egész nem érdekel, csak a kerti asztal állapota miatt aggódtál nyugodj meg, pár héttel később arra is rászántam egy szombat jobbik felét.

Később az asztal is megkapta a neki járó törődést...