Hifi otthon és az úton

Kalandok a hifi és az autóhifi világában, mert zenét hallgatni minden körülmények közt jó. Maximinimalizmus.

Creative Aurvana Live!

Hifi, autóhifi, 2014. szeptember 20.

Vettem egy ilyet, mert akartam egy zárt fejhallgatót. Rendes aktív zenehallgatásra nincs módom, a nappali három gyerek mellett erre alkalmatlan, zeneszobám pedig nincs és nem valószínű, hogy valaha is lesz. A Sennheiser CX-300 II nem rossz ugyan, de hosszú távon kényelmetlen és azért egy "agybadugós" mégsem olyan, mint egy rendes fejhallgató. A HD 600 hiába jó, hordozhatatlan és nehéz meghajtani. (Ráadásul igencsak csereérettek már a szivacs alkatrészei amik kaphatóak ugyan, de az áruk is prémium.)

Ez a fejhallgató elég jó árban van, kíváncsi voltam mennyire van alapja az internetes hype-nak. Nos, valóban van neki. Maga a fejhallgató fizikailag viszonylag kicsi, de az én fülemet teljesen körbeöleli. Hosszú távon is nagyon kényelmes, főleg mivel könnyű is. A hangja nagyon kellemes, hosszan hallgatható, részletező, a teljes frekvencia tartományban kellemesen teljesít.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran aktív rendszer beállítása

Hifi, autóhifi, 2014. február 20.

Autóhifi (15), Fejegység (10), Hangszóró (10), Hangváltó (1), Mérés (2), Gyakorlat (7), Touran (2007) (5)

Fülre egy ennyire bonyolult rendszert (3 út + mélyláda) beállítani elég körülményes. Mondhatnám akár azt is, hogy lehetetlen. Bár sikerült egészen jónak tűnő kombinációkat is találni, egy idő után meguntam a folyamatos állítgatást és tudományos módba váltottam. Utólag már azt mondom, máshogy nem is érdemes nekiállni.

Erre tessék a folytatáshoz

Mozi hang - miért rossz?

Hifi, autóhifi, 2013. október 16.

Mérés (2)

Egy igen jó írás arról, hogy miért szól sokkal rosszabbul moziban ugyanaz a film, mint itthon. Autóhifire vonatkoztatva is tanulságos: a rengeteg visszaverődés miatt a mérés csak rendkívül korlátozottan és fenntartásokkal használható. A saját tapasztalatom is az, hogy EQ-val soha nem szabad korrigálni az akusztikai környezet hibáit (kivéve mélytartomány). Furcsa, hogy ez egy bevett gyakorlat a mozik behangolásakor.

Clarion CZ703E

Hifi, autóhifi, 2013. október 5. 21:35

Délután beépítettem a Clarion CZ703E-t a Touranba. Bár sehol sincs leírva, de bejött a várakozásom: két- és háromutas módban a beépített végfokaival is meg lehet hajtani egy-egy pár magas- és középsugárzót (majd ha az is lesz), nem kötelező még plusz egy négycsatornás erősítő.

A változás szavakkal nem írható le. Ezzel a parametrikus EQ-val végre tényleg meg lehet szelidíteni a mélyládát. Az aktív hangváltó a legjobb dolog a világon, a csatornánkénti DTA pedig ismét frenetikus. Őrület, őrület, csak a hideg hajtott be az autóból.

Ha a Pioneer rádió gombjai nem működnek

Hifi, autóhifi, 2013. október 5.

Autóhifi (15), Fejegység (10)

Esetleg másnak is hasznos lehet, ahogy keresgéltem az interneten nem egyedi eset sajnos... A Pioneer DEH-P5800MP egyszer csak azt csinálta, hogy a hangerőszabályzó kivételével egyetlen gomb sem működött többé az előlapon és a távirányítón sem. Ami gyanús lett, hogy előtte az Audio gomb elég érzékennyé vált, alig kellett hozzáérni (no igen, elég sokat nyomkodtam). Szétszedtem az előlapot és bizony beigazolódott a sejtés: a gomb zárt állapotban megragadt, ami blokkolta a többi gombot. Ezt egy egyszerű multiméterrel ki lehetett mérni. A gomb érzésre nem működött furcsábban, mint előtte, ugyanúgy kattant, mint a többi.

Az SMD nyomógomb cseréje lenne a korrekt megoldás, de "ideiglenesen" egyszerűen csak likvidáltam a kapcsolót (letrancsíroztam egy kis csavarhúzóval az alaplapon felüli részét, megszüntetve ezzel a rövidzárat). Ahogy várható volt, újra működik minden az Audio gomb kivételével. Szerencsére Audio gomb van a távirányítón is, úgyhogy ez nem a világvége.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran "klasszikus autóhifi"

Hifi, autóhifi, 2013. május 26., módosítva: 2013. október 4.

Autóhifi (15), Erősítő (4), Fejegység (10), Hangszóró (10), Gyakorlat (7), Touran (2007) (5)

Az ösztönöket nem lehet csak úgy elnyomni. A VW rádióra kötött AUX adapter nekem azért mégis csak kevés. A szolgáltatásokkal ugyan nincs probléma, de a hanggal összeségében nem voltam elégedett. Vágytam egy olyan rendszerre, ami eredetileg volt a Lancerben: egy "klasszikus" autóhifire. Fejegység, 4 csatornás erősítő, komponens szett, mélyláda. Kevés pénzből.

Erre tessék a folytatáshoz

Touran reboot

Hifi, autóhifi, 2013. február 10., módosítva: 2013. március 4.

A jó kis autóm és vele az autóhifim vagy valahol egy másik kontinensen rója az utakat, vagy darabokban van valahol. Ellopták. Erről többet nagyon ne beszéljük, komoly érvágás még úgy is, hogy volt Cascom nem beszélve a mentális oldaláról (ritka szar érzés). Szerettem volna más autót ha már így alakult (nem azért, mert bajom volt a Tourannal, csak kíváncsiságból), de nincs más, a jelenlegi helyzetben kizárólag a Touran felel meg nekünk. Hogy a jövőben ez ne ismétlődjön meg, az utódjában a hifi árát egy Pajzs riasztóra költöttem.

Ebben egy VW RNS-300 van beépített gyári ős Nokia kompatibilis kihangosítóval. Valamikor jó dolog volt ez (mp3 CD), de még 3D térképes GPS-en is eltévedek, mit várhatnék akkor az RNS-300 karakteres navijától (különben is csak Németország CD van hozzá, egy KK-EU lemez pedig 150 euro, ami egy elég rossz vicc). Mióta a telefonomra felraktam a Cyanogenmod 7.2-t és nem akarom napjában többször földhözvágni és ráugrani, úgy gondoltam előléptetem autós "multimédia központtá". :)

Erre tessék a folytatáshoz

Touran hifi helyzetjelentés

Hifi, autóhifi, 2012. július 23.

Szépen alakul a beépítés, ami végül háromutas lesz, mivel vettem Vaterán 10.500 Ft-ért egy Phase Linear PB Two-t. :) Azért háromutas, mert meggyőződésem, hogy kétutasként nem lenne elég jó, egyszerűen a mélyközepek az ajtóban annyira alacsonyan vannak, hogy teljesen lehúzzák a színpadot.

Egyelőre próbálom tartani a gyári kinézetet, ezért a műszerfalon a (nagyon nem ideális) gyári helyre építettem be egy 6,5 cm-es Peerless 830985-öst. Az ő feladata a 250 Hz és ~4 kHz közötti tartomány leképzése. Ez egy érzéketlen kis gyösz, de nagyon kevés a hely a műszerfalon, még egy normálisabb méretű 8 centishez is faragni kellene, annyira kicsi a beépítési mélység. Szerencsére meglehetősen jól bírja a kiképzést, simán lehet 250 Hz-en váltani (igaz, negyedrendű szűrővel) és amit hangerőben a kettő produkál, az nekem már bőségesen elegendő, a gyári "mély" úgyis hamarabb felkoppan.

Erre tessék a folytatáshoz

Creative Zen Stone Plus

Hifi, autóhifi, 2009. április 8.

A nyuszi fogja tojni a lánynak ezt a kis tündibündit. Nagyon jópofa kis masina, de tényleg! :) 200 Ft-ért lehet venni hozzá szilikon "skint", ami ugyanilyen színű. Ez egyrészt védi a fényes műanyag házat ha pl. véletlenül leesne (ebben biztos lesz része) és ruhára is lehet így csiptetni (a képen nincs rajta a skin).

Erre tessék a folytatáshoz

MP3

Hifi, autóhifi, 2008. március 19., módosítva: 2008. április 9.

Feleségem bejelentette igényét mp3 lejátszóra. Eddig nem kellett neki, mert nem metrózott, tudott rádiót hallgatni. Gondoltam, odaadom neki az enyémet, ha már úgyis elhagyta róla az USB csati kupakját egyszer. :) Kicsit fejlődtek azóta az igényeim, már van pontos elképzelésem arról, milyet szeretnék. Egyébként ez sem annyira rossz, nekem nincs vele semmi gondom, persze a gyári fülest messzire el kell hajítani. Most egy Sennheiser MX 660-assal hallgatom, ezzel egész jó és nagyon sokáig elmegy egy AAA akkuval (1000 mAh HAMA akkut használok, napi 2 × 1 órát hallgatom és közel 10 napot elmegy, mindig elfelejtem, melyik zsebemben vannak a töltött akkuk).

Összeírtam, hogy mit szeretnék:

  • 2 GB memória (vagy SD kártyahely);
  • USB mass storage device legyen;
  • Jó minőségű FM rádió;
  • Preferáltan AAA akkus;
  • Preferáltan közvetlen USB csatlakozós, ne kelljen kábelezni (ha beépített akkus, akkor mindenképpen);
  • Legalább 2 × 15 mW kimenő teljesítménye 16 ohmon, hogy ne torzítson dinamika csúcsoknál;
  • Zsebben is kényelmesen elférjen és szép legyen.

Erre tessék a folytatáshoz

Galant hifi

Hifi, autóhifi, 2007. december 17.

Elkezdtem tervezgetni a hangot a Galantba. Első lépésként a mélyszekciót kellene feljavítani, mert sem az első, sem a kalaptartós 16-osok nem mélyhangszórók. Egy csomó EQ kell rá, hogy szóljanak valahogy, ettől viszont a fejegység is és a hangszórók is csak kínlódnak. Ez az oldal adta az ihletet. Valóban van a kalaptartón egy kivágás, csak még lusta voltam lemérni, de a leírás szerint 25-ös hangszóróhoz való. Én első blikkre 20-asnak néztem, igaz a kalaptartós hangszórókat is csak 13-asnak saccoltam - túl nagy a kalaptartó. :) Így azért már van benne fantázia.

Két alternatíva van, az egyik szerint a két 16-ost lehet kicserélni valami mélyhang sugárzására alkalmas hangszóróra, a másik szerint fel lehet használni a 25-ös helyet és ide egy duplatekercses mélyhangszórót beszerelni. A gond ott van, hogy hátulról ezek a hangszórók egy üresen 470 literes, sziszegős dobozba (csomagtartó) zenélnek, ekkora doboz meg már kb. olyan, mint ha nem is lenne. Olyan hangszóró kell tehát, aminek van bőven lineáris kitérése, mert itt aztán nem kicsit fog lengeni. 16-osból ilyen normális áron nincs, ráadásul egy 25-ösnek önmagában nagyobb a sugárzó felülete, mint két 16-osnak, márpedig minél nagyobb a felület, annál kevesebb membránmozgással lehet ugyanakkora hangnyomást előállítani.

Erre tessék a folytatáshoz